בעוד מספר הנדבקים בקורונה הולך וגדל מדי יום, מחאות ציבוריות על המשבר הכלכלי נערכות ברחבי הארץ ותחושת התסכול והכאב שחשים הישראלים זועקת. משבר הקורונה סומן כמשבר בריאותי, כלכלי ומדיני חסר תקדים בתולדות מדינת ישראל ועל אף ההקלות השונות בהגבלות, נראה כי משבר הקורונה מסרב לחלוף מעולמנו ותחושת הבלבול בדבר ההנחיות הולכת וגדלה.

בימי משבר, עיניים רבות מופנות לעבר הממשלה להנחייה וכמקור לביטחון, אך האם כך הדבר? האם ניתן לראות הבדלים בין גישות הממשלות הזרות כמו בריטניה וארה״ב לבין גישתה של ממשלת ישראל? בסקר שערכנו בזמן ה׳גל הראשון׳ של נגיף הקורונה בקרב 3,000 נשים בארה״ב, בריטניה וישראל, ביקשנו לבדוק את שביעות רצון המשיבות מהתנהלות הממשלה בזמן משבר הקורונה בתחומים שונים. הסקר התמקד בעיקר באימהות (84% מכלל המשיבות) המהוות חתך דמוגרפי מרכזי בעל כוח קנייה רב ומגוון. 

הנחיות בנוגע לריחוק חברתי

שנת 2020 הביאה איתה ביטוי חדש ולא מוכר- ״ריחוק חברתי״. בן רגע, נאלצנו כחברה ללמוד לשמור מרחק אחד מהשני, בין אם זה בתור לסופר, בתחבורה הציבורית ואפילו במקום העבודה. על פי הסקר נראה כי מידת שביעות הרצון בקרב המשיבות מישראל מאופן מסירת ההנחיות הניתנות מטעם הממשלה בנוגע לשמירת מרחק וריחוק חברתי עומד על ממוצע 2.9 מתוך 5. נתונים דומים נרשמו בקרב קהל המשיבות מארה״ב, אשר דירגו את שביעות רצונם מהממשל בממוצע של 2.8/5  ובבריטניה עם ממוצע של 2.9/5.

הצגת כושר מנהיגות

הצגת כושר המנהיגות של הממשל רשמה גם היא תוצאות נמוכות כאשר 55% בקרב הישראליות העידו על חוסר שביעות רצון בזמן משבר הקורונה. אמון הציבור האמריקאי והבריטי נפגע כתוצאה מהמשבר ואכן משיבות בריטיות ואמריקאיות הציגו נתונים דומים, כאשר 59% מהאמריקאיות ו-57% מהבריטיות הרגישו חוסר שביעות רצון כלפי מנהיגיהן.

הנחיות בכל הקשור למערכת החינוך

מגפת הקורונה הביאה לסגירה של בתי הספר ומוסדות חינוך, ומעבר ללמידה מקוונת מהבית. בלבול רב שרר בקרב הציבור בנוגע לשאלה האם יש לפתוח את בתי הספר או להשאירם סגורים, לכן, אין זה מפתיע כי 67% מהישראליות לא היו מרוצות מאופן התנהלות הממשלה בכל הקשור למערכת החינוך.

תמיכה כלכלית ופתרונות לתמרוץ כלכלי

גל המחאות ששוטף את המדינה הוא עדות למצב הכלכלי אליו נקלעו אזרחי ישראל בעת המשבר, בעוד שנתוני האבטלה ממשיכים להדאיג ופיצויים אשר הובטחו מתעכבים לבוא. מנתוני הסקר עולה כי ישנו הבדל ניכר בשביעות הרצון מהממשל בקרב משיבות מהמדינות השונות. ההבדל נובע ככל הנראה ממדיניות התמיכה הכלכלית שהציגו הממשלות. 76% מהישראליות לא מרוצות מהתמיכה הכלכלית הניתנת עבור אנשים שאיבדו את עבודתם או הוצאו לחל״ת בעקבות התפרצות המשבר. לעומת זאת, 47% מהאמריקאיות לא היו מרוצות מהתמיכה הכלכלית שקיבלו מהממשלה ואילו רק 18% מהבריטיות לא היו מרוצות מהתמיכה הכלכלית שקיבלו מהממשלה.

במבט לעתיד הקרוב, 62.5% מהישראליות חוששות כי ממשלת ישראל לא תצליח להתמודד עם משבר דומה בצורה יעילה ובשקיפות. חשש מהתמודדות עם משבר דומה ניכר גם בקרב המשיבות מארה״ב (69%) ובקרב המשיבות מבריטניה, אם כי במידה פחותה (56%). עם כניסתנו לגל השני של משבר נגיף הקורונה, נראה כי ישנו חוסר אמון בציבור כלפי הממשלה ויכולתה להתמודד עם המשבר.

.      .      . 

מעוניינים לחקור עוד? היכנסו לנתוני המחקר המלאים ונתחו את השאלות בעזרת פלטפורמת ניתוח הסקרים האינטראקטיבית שלנו.