התפרצות מגפת הקורונה שינתה את חיינו במובנים רבים, החל מסגירת השמיים ועד הטלת הגבלות וסגר במדינות רבות. המגבלות שהוטלו השפיעו על ענפים רבים במשק הישראלי, בראשם ענפי התיירות, התעופה, האירוח, התרבות והמסעדנות אשר ספגו פגיעה אנושה.

אחד הנושאים המעניינים שעלו בעקבות השינוי שחל בשוק התעסוקה העולמי הוא המעבר לעבודה מהבית, אשר עבור רבים מייצג צורת עבודה חדשה ולא מוכרת. על מנת להבין את השפעת משבר הקורונה על שוק התעסוקה, ביצענו סקר אשר הופץ בין מעל ל-3000 אימהות מארה״ב, בריטניה וישראל. הסקר עוסק במצבן התעסוקתי, התמודדותן עם שהות ממושכת עם הילדים בבית, שינויים בהרגלי הצריכה ומבט לעתיד- אילו חששות עולים כאשר מסתכלים אל העתיד הקרוב.

מתוך הסקר עולה כי נשים ישראליות נפגעו יותר מהמשיבות הבריטיות והאמריקאיות בתקופת הקורונה. שכן אחוז הישראליות שהוצאו לחל״ת הוא הגבוה ביותר מבין המשיבות. יחד עם זאת, ניכר כי נשים ספגו פגיעה קשה בקריירה שלהן, בארץ ובעולם כאחד. בקרב סך הנשאלות מישראל, 63% המשיכו לעבוד מאז פרוץ המשבר, ואילו 17.5% מהנשאלות העידו כי הוצאו לחל״ת או פוטרו בעקבותו. לעומת זאת, 12.4% מהנשאלות בארה״ב העידו כי פוטרו או הוצאו לחל״ת בעקבות משבר הקורונה ורק 11.5% מהנשאלות מבריטניה ענו כי הוצאו לחל״ת או פוטרו בעקבות המשבר.

השילוב בין ההורות לילדים לבין עבודה מהבית הוכיחה את עצמה כמאתגרת במיוחד. מבין סך הנשים שעבדו במהלך ה׳גל הראשון׳, 43% מהישראליות השיבו כי עבדו מהבית בתקופת המשבר. 50% מהמשיבות הישראליות, אשר עבדו מהבית, בחרו לשמור על הילדים בתורות יחד עם בני או בנות זוגן, על מנת לאפשר זמן לעבודה בעקבות סגירת הגנים, בתי ספר ומוסדות בלתי פורמליים בכל הארץ. 

על אף האתגר אשר מגיע עם גידול הילדים בזמן עבודה מהבית, 58% מהישראליות מדווחות שהמעסיקים שלהן התחשבו בצורך שלהן לדאוג לילדים. יחד עם זאת, נראה כי מבחינה מעשית, שהות ממושכת עם הילדים בבית בזמן שעות העבודה השפיעה על כמה אספקטים מהותיים בקריירה של המשיבות. 83.6% מהישראליות שעבדו בבית מעידות כי שהות עם הילדים בבית השפיעה על נוכחותן בפגישות עבודה, ו-87.4% העידו כי שהות עם הילדים בבית השפיעה על היכולת להשלים יום עבודה מלא.

ואיך התמודדו הישראליות עם גידול הילדים בזמן עבודה מהבית? התוצאות מראות כי שלושת האתגרים הגדולים עבורן היו להעסיק את ילדיהן בזמן העבודה, לדאוג לצרכים שלהם בזמן העבודה, ולשלוט על זמן המסך שלהם.

גם המשיבות האמריקאיות והבריטיות חשו כי הצורך שלהם לדאוג לילדיהם נתמך על ידי המעסיק שלהם. ועל אף התמיכה הרבה שהרגישו המשיבות, ניכר כי גם עבודתם הושפעה מהשהות עם הילדים בבית. 79.4% מהמשיבות האמריקאיות והבריטיות העידו כי השתתפות פעילה בפגישות עבודה הושפעה במידה מסוימת ו-85% העידו כי חשו קושי לעבוד יום עבודה מלא.

משבר הקורונה שינה את שוק העבודה העולמי בדרכים רבות, שינויים שאת השפעתם הכוללת נגלה רק בעתיד. עם איום הקורונה שממשיך לרחף מעל ראשינו, וההגבלות אשר משתנות מדי יום, נראה כי שוק העבודה ייאלץ להמשיך להתגמש ולחפש דרכים יצירתיות לתפקוד שוטף ויעיל.

.      .      . 

מעוניינים לחקור עוד? היכנסו לנתוני המחקר המלאים ונתחו את השאלות בעזרת פלטפורמת ניתוח הסקרים האינטראקטיבית שלנו.ט